Interaktívna mapa

.

Slovenská banská a železná cesta

Slovenská banská a železná cesta

Sviatok

Meniny má Ľuboslav, Ľuboslava, Eustach, Filibert, Liboslav, Eustachia, Liboslava

Fotogaléria

Náhodný výber z galérie

Náhodný výber z galérie

Navigácia

Odoslať stránku e-mailom

Výber jazyka

  • sk
  • en
  • de

Obsah

Historické fotografie "HÜTTNERBAHNLEIN"

Železničná stanica Smolnícka Huta bola vybudovaná na južnom okraji dediny u miestnych železorudných baniach. Stanica slúžila od začatia prevádzky v roku 1884 ako východzia pre osobné, ale predovšetkým nákladné vlaky úzkorozchodnej časti železničnej trate G.V.T. (Gölniczvölgyi Vašut társaság) Margecany - Gelnica - Smolnícka Huta.
Medzi hlavné prepravované komodity patrila železná ruda - pyrit z tunajších baní a drevo z okolitých lesov. Železničná stanica s dĺžkou 400 m mala štyri dopravné koľaje, slúžiace na zabezpečenie železničnej prevádzky, odovzdávacie koľajiská na sypanie železnej rudy, nákladisko so skladiskom pre prekladanie tovaru z a na povozy a zároveň výhrevne o dvoch stojiskách s vodárňou a točňou pre zabezpečenie prevádzky a údržbu lokomotív. V roku 1912 pribudla vlečka Uhorského Kráľovského lesného úradu v Solivare slúžiaca k prekladaniu dreva z lesnej železnice.
Večný súboj veľkých a malých územných sídiel o názov stanice viedol k situácii, že od roku 1926 do roku 1930 a od roku 1951 až do zastavenia pravidelnej železničnej prevádzky niesla železničná stanica názov Smolník.
Posledný osobný vlak zo stanice Smolnícka Huta vyšiel 27. mája 1961 s ukončením platnosti cestovného poriadku. Nákladná železničná doprava bola zastavená z dôvodu neudržateľnej konkurencie cestnej dopravy v roku 1965. Po dlhých 80 rokov tak bola železničná stanica pre obyvateľov Smolníckej Huty a jej okolia bodom pre spojenie so svetom.
Objekty železničnej stanice boli odovzdané na užívanie železorudným baniam a areál schátral do dnešnej podoby, kedy sa zachovala iba výpravná budova, ktorá je v súkromných rukách.